Kas yra imobilaizeris (čipas)?
Pradėkime nuo to, kad imobilaizeris (arba čipas) yra viena iš pigiausių ir ekonomiškiausių papildomų automobilio apsaugos nuo vagystės priemonių. Imobilaizeris susideda iš dviejų dalių: identifikatoriaus (t.y. rakto (kortelės) su elektroniniais kodais) ir sistemos automobilio viduje, blokuojančios tam tikras jo funkcijas.
Paprastai kalbant, jeigu iš jūsų yra pavagiami automobilio rakteliai, su jais automobilio užvesti nepavyks, nes jie neturės identifikatoriaus, reikalingo išjungti automobilyje įrengtam imobilaizeriui, kuris priklausomai nuo savo tipo gali blokuoti variklio užvedimą, kuro sistemos padavimą ar vykdyti kitas technines užduotis.
Skirtingų gamintojų imobilaizeriai skiriasi juose esančiomis transporto priemonės apsaugos priemonėmis bei savo technologiniais sprendimais bei jų charakteristikomis. Pavyzdžiui, modeliai skiriasi veikimo atstumu, nuo kurio aktyvuojasi ar deaktyvuojasi blokuojamos automobilio grandys, skirias laiko intervalu, per kurį įvyksta aktyvacija/deaktyvacija, taip pat skiriasi blokuojamųjų funkcijų skaičiumi ir kitais niuansais.
Kaip veikia imobilaizeris?
Štai vienas konkretus pavyzdys, kaip veikia imobilaizeris. Pasukus raktelį ir įjungus užvedimą, automobilyje įdiegtas imobilaizerio blokas siunčia tam tikrą dažnį į identifikatorių ir laukia atsakymo, tai atitinkamo kodo. Jeigu gautas kodas iš identifikatoriaus sutampa su imobilaizerio atmintyje įrašytu kodu, tarp šių dviejų dalių užsimezga ryšys ir variklis pradeda veikti. Jeigu kažkurioje vietoje įvyksta klaida, tai užvestas variklis iš karto užgęsta.
Kai kurie nauji automobilių modeliai turi jau diegtus imobilaizerius, o identifikatoriai būna imontuoti užvedimo raktuose / pulteliuose. Nesvarbu, kad raktas atitinka užvedimo spynelę, bet nutikus elektroninės rakto dalies gedimui, automobilio gali nepavykti užvesti. Todėl raktą iš tiesų reikia saugoti ir elgtis naudojant protingas atsargumo priemones. Patartina pasidaryti rakto dublikatą. Jeigu imobilaizeris buvo įdiegtas automobilyje po įsigyjimo kaip papildoma apsaugos priemonė, jo identifikatorių vairuotojas turi nuolat turėti prie savęs. Nepamiršti keisti elementus, kurie laikui išsikrauna ir gali taip pat neleisti užvesti transporto priemonės.
Kitos apsaugos sistemos
Pažangesnės, saugesnės ir, žinoma, brangesnės yra GSM/GPS apsaugos sistemos, turinčios sirenas, smūgio, posvyrio ir tūrio jutiklius (ar kažkurias jų kombinacijas). Įsilaužimo atveju sistema blokuoja keyless – beraktį – užvedimą ir OBD jungtį bei siunčia pranešimą arba skambina į mobilųjį telefoną.
Kiek paprastesnė ir pigesnė yra adaptyvinė apsaugos sistema su papildomu identifikatoriumi. Nuo prieš tai aptaros, ji skiriasi tuo, jog neturi GSM/GPS modulio, tačiau turi tuos pačius smūgio, posvyrio ir tūrio jutiklius bei sirenos funkciją. Taigi, garsinis signalas suveiks, bet jo automobilio savininkas gali negirdėti, o telefonu pranešimas nebus perduodamas.
Nuotraukos šaltinis: https://www.flickr.com/ Naudojama pagal licenziją: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/