Dega ESP lemputė. Ar galima tęsti kelionę?
Dega ESP lemputė? Kokia šio pranešimo priežastis automobilio prietaisų skydelyje ir ką jums bando pranešti mašinos kompiuteris?
Straipsnio temos
Kas yra ESP?
Elektroninė stabilumo kontrolė (ESC – electronic stability control ), dar vadinama elektronine stabilumo programa (ESP – electronic stability program) arba dinamine stabilumo kontrole (DSC – dynamic stability control), yra kompiuterine programa pagrįsta technologija, kuri pagerina transporto priemonės stabilumą, (1) nustatydama ir (2) sumažindama traukos praradimą (slydimą).
Programinis stabdymo algoritmas automatiškai taikomas atskiriems ratams. Pavyzdžiui, tam tikrais intervalais priekiniam ratui automatiškai junginėjams stabdis, kad būtų neutralizuotas per aštrus ar per greitas posūkis arba stabdomas galinis ratas, kad būtų neutralizuotas vangus ir prastai atliekamas posūkio veiksmas. Kai kurios ESC sistemos geba įtakoti ir sumažinti variklio galią, kol vairuotojas atgauna automobilio kontrolę. ESC nepadidina transporto priemonės posūkių įveikimo efektyvumo, tačiau ženkliai sumažina tikimybę, kad vairuotojas praras transporto priemonės kontrolę.
Dega ESP lemputė? ESP lemputės reikšmė.
Jei užsidega elektroninės stabilumo programos (ESP) įspėjamoji lemputė, tai paprastai reiškia, kad važiuojate slidžia danga arba kad yra elektroninės stabilumo programos sistemos sutrikimų. Kai važiuojate slidžia danga, pavyzdžiui, šlapiu keliu, įsižiebusi lemputė parodys, kad ši elektroninė ir kompiuterinė sistema veikia. Paprastai tokiu atveju lemputė mirksi. Tačiau jei važiuojate įprasta danga ir lemputė šviečia nuolat, vadinasi, turite problemų/gedimų elektroninės stabilumo sistemos dalyje.
Jei važiuodami slidžia danga pastebite mirksinčią ESP lemputę arba matote mirksinčią lemputę, rodančią automobilį su tam tikromis banguojančiomis linijomis, arba jei automobilis slysta, tai reiškia, kad sistema veikia tinkamai. Švieselės mirksėjimas rodo, kad elektroninė stabilumo kontrolės (ESC) sistema perėmė valdymą, kad atgautų trauką ir stabilumą ir užtikrintų jūsų saugumą.
ESC sistema veikia kartu su kitomis sistemomis, įskaitant stabdžių antiblokavimo sistemą ir traukos kontrolės sistemą. Jei vienas ratas praranda sukibimą, ESC sumažina galią ir įjungia stabdžius, kad ištaisytų automobilio stabilumą. Ji taip pat gali informuoti variklį, kad šis sumažintų galią, jei jūsų automobilis dirba per daug intensyviai, o tai turi įtakos ratams tiekiamai galiai. Šie veiksmai gali apsaugoti jus tokiose situacijoje, kaip važiavimas ant ledo, kai galite pasukti automobilį, tačiau ratai nebereaguoja į vairuotojo veiksmus.
ESP sistemos gedimai
Dėl kokių priežasčių dažniausiai užsidega elektroninės stabilumo programos įspėjamoji lemputė ir dega nuolat? ESP įspėjamoji lemputė prietaisų skydelyje gali užsidegti dėl šių keletos dažniausiai pasitaikančių gedimų. Tai:
- Sugedę ratų ABS sensoriai
Ratuose esantys jutikliai teikia ABS valdymo blokui informaciją apie kiekvieno rato greitį. Tai leidžia ABS sistemai atlikti reikiamas korekcijas, jeigu vienas ar keli ratai praslysta. Sugedus jutikliui, jis gali neteisingai fiksuoti ratų slydimą, kurio iš tiesų nebuvo, todėl ESP lemputė gali įsijungti.
2. Sugedę ABS žiedai
ABS jutiklis matuoja ratų greitį pasiremdamas ABS žiedu. Jei šie žiedai sugedę arba patyrę kitus defektus, jutiklis gali neteisingai matuoti greitį.
Sugedęs stabdžių pedalo jungiklis
3. ESP sistema turi būti informuojama, kai nuspaudžiate stabdį, o būtent ant stabdžių pedalo yra įrengtas jungiklis, kuris užtikrina, kad ši funkcija veiktų tinkamai. Sugedus šiam jungikliui, gali būti siunčiama neteisinga informacija, todėl ESP lemputė aktyvuojama.
4. Sugedęs droselinės sklendės korpusas
Kai automobilis slysta, droselinės sklendės korpusas naudojamas ESP sistemos galios padavimui valdyti. Dėl droselinės sklendės korpuso gedimo įsijungia ESP lemputė.
5. Sugedęs posūkio kampo daviklis
ESP sistema savo procesuose taip pat naudoja informaciją, gaunamą iš posūkio kampo daviklio, kad nustatytų, ką daryti, jei automobilis slysta. Jei yra gedimas arba vairo kampo jutiklis suprogramuotas neteisingai, ESP perspėjimas taip pat ims šviesti.
ESP sistemos efektyvumas
Skaičiuojama, kad Europoje elektroninė stabilumo programa jau yra išgelbėjusi daugiau nei 15 000 gyvybių. Kanadoje, JAV ir Europos Sąjungoje ESP privaloma naujuose automobiliuose atitinkamai nuo 2011 m., 2012 m. ir 2014 m. Pasaulyje 82 proc. visų naujų lengvųjų automobilių turi šią stabdžių antiblokavimo sistemą.
Skaitykite kitus straipsnius temoje: Automobilio prietaisų skydelio simboliai.
Beje, ESP sistemą galima išjungtim jeigu ketinate vairuoti sportiniu režimu ar norite pilnai konroliuoti automobilį savo jėgomis. Plačiau apie tai, žiūrėkite šį video: